Tuesday, April 17, 2012

PTPTN DIMANSUHKAN ?

assalamualaikum , tajuk yang tengah panas sekarang nii tentang mintak 'PTPTN DIMANSUHKAN ' . okeyhh, aku cakap awal-2 bahawa ini hanya PENDAPAT aku jee. kalau kerajaan nak mansuhkan punn ok jugak. cuma aku rasa macam agak terkilan bila benda nii jadi isu politik . pihak pembangkang cuba untuk gunakan Adam Adli sebagai kambing hitam untuk buat semua tuu. dia seorang 'MAHASISWA' , dan masa nii la parti pembangkang nak gunakan dia untuk jatuhkan barisan kerajaan di mata rakyat. tak pulak aku kata aku sokong barisan kerajaan ataupun mana-2. mungkin ada yang terpaksa menanggung beban untuk bayar balik duit pinjaman tuu dengan bayaran yang lebih dari yg dipinjamkan. kenapa tak mintak supaya BAYARAN tuu yang DIKURANGKAN dan bukannya DIMANSUHKAN. kalau betul nak mansuhkan sekalipun, bagi peminjam-2 yang terdahulu nii still laa guna lagi duit tuu dan cukup tempoh bayar balik. tapi bayaran tuu dikurangkan. bukan tak bayar langsung.kalau nak mintak PTPTN dimansuhkan dengan syarat pointer first class mmg logik la. ni belaja taknak, duit nak tapi taknak bayar. kalau rase tak mampu byr, belajar je smpai dpt first class. seriously, aku agak terkilan sebab aku pun peminjam PTPTN. dan cuba korang fikir apa yg kita rasa kalau kita dah bagi orang pinjam duit beribu-2 , berjuta-2 lepas tuu lepas tangan macam tuu.takmau bayar balik . okeyhh, maybe laa korang akan fikir macam-2 tentang aku. tak kisah laa. cuma tuu la . jangan laa terlalu meminta-2. bangsa kita nii bila nak berdemontrasi, cukup hebat. tapi, cuba tengok bangsa lain. mereka belajar dan belajar. yang kita nii ? memperjuangkan apa ? memperjuangkan untuk masa depan laa kononnya ? dengan mengadaikan masa depan sendiri.
okeyhh, ramai pulak yang pertikaikan dgn mengatakan bahawa KERAJAAN mampu untuk memberikan pendidikan yang PERCUMA kepada rakyat. sebab diorang kata ada negara tuu, sumber dia sikit jee tapi dia boleh tampung pendidikan rakyat, siap sediakan mas kahwin lepas tuu sape yg masuk hospital tuu, boleh tuntut balik kat kerajaan. yes , betul tuu. Malaysia dah jadi negara maju. so, dah lebih dari mampu dah tuu. iyee dok ? tapi, rileks laa . satu-2 . kau ingat pak najib tuu takde keje lain kee. bukannya dia tak bantu langsung kita yang rakyat nii. ni laa orang MELAYU. terlalu suka meminta-2 tanpa berusaha sendiri. korang maybe tak pernah dengar bangsa lain dok gelakkan bangsa kita. sebab tuu yang lain tuu dok nak berhujah sana sini. yee tak salah. tapi, jangan laa nampak sangat yang melayu nii macam ntah pape. mengutuk jee lebih sume , kerjanya idak. tak mustahil laa kalau bangsa lain tuu sanggup bergadai nyawa dtg sini semata-2 nak kerja jadi buruh kee hape kee. orang melayu kita ni, berapa jee yg sanggup buat mcm tuu? kita terlalu nakkan kesenangan tanpa usaha keras kita sendiri , kan ?
teliti elok-2 apa yg pakcik ni buat ^^'. pakcik nii leh buat signboard yang bunyi camni laa asenye " PTPTN - PINJAM TAU PULANG TAK NAK ! "

kawan-2 , sedar tak yang bangsa kita nii dah berpecah ? kenapa perlu buat macam tuu? ISLAM ada ajar kee umatnya buat macam tuu. kalau betul nakkan sesuatu, buat dgn cara yg betul. aku rasa sangat tersinggung bukan sebab apa, tapi sebab aku sedih bangsa aku dah jadi macam ni. kalau korang tengok balik sejarah dulu-2 . sume kerajaan kesultanan melayu yg jatuh tuu sebab apa ? sebab kita bertengkar sesama sendiri. masing-2 ada kepentingan sendiri. tak same ke situasi kita sekarang nii? diorang fikir, bila diorang buat semua nii.. ini laa jalan penyelesaian terbaik?! BANGKIT laa bangsaku !. bangsa lain dok gelakkan kita,perbodohkan kita jee sekarang ni. lagi-2 bila diorang tengok pemimpin kita saling bertelagah. buat demontrasi macam pakcik nii. korang ase apa yang kaum india fikir? "ee,bodohnya orang melayu nii" . tak malu kee abang-2 pakcik-2 ? =.=' sungguh, bila aku tgk balik apa yang jadi sekarang nii, mmg tak ubah macam zaman dulu. berjaga-2 laa bangsaku. jangan bergantung harap pada bangsa lain. kelak negara kita yang tergadai. jangan laa lakukan kesilapan yang sama lagi macam mereka yang terdahulu .
haa, tak boleh kee kita jadi macam nii ? ^^,

MAAF ! kalau ada yang fikir aku nii beremosi atau nak berpolitik kat sini. takde laa . niat aku 1 jee. aku nak kongsi pendapat aku. aku tak sokong sape-2. cuma di mata aku, aku cukup meluat tengok pakcik anwar berahim nii. sungguh ! aku tak nampak langsung apa matlamat perjuangan dia. sebab yang aku nampak pada mata aku ialah apa yang dia perjuangkan nii untuk kepentingan dia sendiri. jangan gunakan agama sebagai boneka politik . jangan pulak berjanji kalau belum tentu dapat ditepati. tak pulak aku kata, aku sokong pak najib . dua-2 ada kebaikan dan salah masing-2 tapi tak perlu laa sampai gunakan agama sebagai boneka politik. bukan laa sebab kita nii selalu dihidangkan dengan kebaikan kerajaan, buat aku macam sokong pak najib nii. biasa laa trick orang berpolitik. tapi, biar laa kita berpolitik secara berhemah. bukannya memburukkan sesama sendiri.
cuba bayangkan kalau semua pemimpin kita bersatu sebagai pemimpin-2 negara ISLAM yang KUAT
bagi aku, kan bagus kalau pemimpin kita bersatu. sebab masing-2 ada kelebihan sendiri. pak najib bidang pembangunan negara nii, nik ajis soal agama, anwar berahim bidang ekonomi. sungguh ! kalau mereka BERSATU, i'Allah segalanya boleh diselesaikan dan negara nii akan benar-2 jadi negara ISLAM yang MAJU ! banyak lagi aku nak bebel kat sini. tapi, takpe laa. nanti orang kata aku nak berpolitik pulakk ^^' . padahal aku nak bagi pendapat jee :)


# MAAF ! apa yang aku bebelkan kat bawah nii agak lari topik dan mungkin ada yang korang tak berapa setuju. takpe laa. pendapat orang lain-2, kan ? lagipun aku nii budak baru umur 19tahun. banyak lagi benda yang aku kena belajar. tapi, setakat nii je laa yang boleh aku katakan. baca dengan hati yang tenang dan bukannya fikir ini adalah politik. open your minds :) wallahualam .



TERIMA KASIH SUDI BACA :)

No comments:

Post a Comment

thank you for reading my posts (^^,)